logo familie schutterstichting

home geschiedenis Trientje Schutter bestuur

legaten en giften

subsidies recent aanvragen

De geschiedenis van de Familie Schutterstichting.

Het legaat van Trientje Schutter bestond uit een voor die tijd aanzienlijk bedrag: als aanvangskapitaal wordt genoemd: 106.925,70 gulden, een groot bedrag, zeker in die tijd.

In mei 1962 aanvaardt de Gemeentelijke Instelling Maatschappelijke Zorg Ten Boer het legaat in dank en uit naar Gedeputeerde Staten de wens van de erflaatster om het hele kapitaal afzonderlijk te beheren in een op te richten ‘Familie Schutterstichting’. Op 24 juli 1964 staat de stichting dan officieel ingeschreven. Het kapitaal is inmiddels gegroeid naar 113.000 gulden. In de notulen van september 1964 is te zien, dat het aanvangskapitaal in stand moet blijven. In de statuten staat “Middelen van bestaan: inkomsten uit haar vermogen”.

Omdat het geld wordt belegd, deels in obligaties met behoorlijke rente, stijgt het kapitaal flink. Ook in latere jaren levert de belegging geld op, waaruit de subsidies worden betaald. Bijna altijd wordt een surplus bijgeschreven bij het kapitaal en groeit het.

In de statuten (1964) staat het doel de stichting als volgt beschreven: “… uit de inkomsten van haar vermogen steun en verzorging te verlenen aan de ouden van dagen uit de gemeente Ten Boer, in welke zin ook, hetzij door het exploiteren van bejaardenwoningen te verkrijgen door stichting, aankoop of elke andere wijze, hetzij door het verstrekken van steun in natura, hetzij door bijdragen aan comités ten bate van ouden van dagen, werkzaam zowel op financieel, cultureel als ontspanningsgebied, alles in de ruimste zins des woords, zijnde door voormelde opsomming de mogelijkheden niet uitgeput.”

Het bestuur van de nieuwe stichting stak in eerste instantie vrijwel alle energie in onderzoek naar het verwerven en bouwen van bejaardenwoningen in de gemeente. In 1969 blijkt dat woningbouw voor bejaarden elders in goede handen is en wordt het idee losgelaten. In dat jaar vindt om bovengenoemde reden een statutenwijziging plaats. Met name het doel wordt aangepast, meer “ten algemenen nutte”.

In de laatste statutenwijziging uit 2018 staat het doel van de stichting als volgt genoteerd; “… uit haar vermogen en uit de inkomsten van haar vermogen steun te verlenen aan de activiteiten in de (voormalige) gemeente ten Boer (…) op maatschappelijk of cultureel terrein, indien deze activiteiten geen of niet in voldoende mate steun ondervinden van andere zijde…(…). Deze steun kan geen permanent karakter dragen…”.

Omdat Trientje zich in haar testament het toenmalige lot van veel bejaarden aantrok, staat in de statuten uitdrukkelijk vermeld: ” Onder bovenbedoelde activiteiten zijn mede begrepen activiteiten die worden ondernomen mede of geheel gericht op de oudere inwoners van de (voormalige) gemeente Ten Boer…”.

Na een grondige studie van de praktijk van subsidieverlening door de jaren heen werden in 2004 voor het eerst heldere ‘Richtlijnen voor het verstrekken van subsidie’ geformuleerd. Het bestuur zag zich genoodzaakt kritischer met de grote diversiteit van aanvragen om te gaan omdat de inkomsten uit het kapitaal steeds minder werden. Het beleid kwam toen meer te liggen op het breder subsidiëren van sociale en culturele evenementen in de dorpen. De gedachte was dat een sterk sociaal cultureel leven in de dorpen ook de leefbaarheid van ouderen positief beïnvloed.

Ook werd besloten in plaats van subsidies vooral garantstellingen af te geven. Slechts in uitzonderlijke gevallen worden er vanaf die tijd subsidies verstrekt. Het komt nu met enige regelmaat voor dat er geen of gedeeltelijk gebruik wordt gemaakt van het bedrag van de garantstelling.

In 2016 gaf de gemeenteraad van Ten Boer, onder wiens eindverantwoordelijkheid de stichting toen viel, toestemming aan het bestuur de stichting zelfstandig te maken. De belangrijkste reden hiervoor was de op handen zijnde gemeentelijke herindeling in 2019. In de nieuwe statuten wordt verwoord, dat de stichting alleen subsidie verstrekt aan activiteiten van de dorpen die binnen de voormalige gemeente Ten Boer vallen.